Deprecated: version_compare(): Passing null to parameter #2 ($version2) of type string is deprecated in /home2/mahoorwo/public_html/wp-content/plugins/elementor/core/experiments/manager.php on line 170
ام دی اف – شرکت چوب ماهور

ام دی اف

چوب ام دی اف ماهور

نام ام دی اف را احتمال زیاد همه شنیده ایم اما نمی دانیم دقیقا چیست  ام دی اف به معنی فیبر با چگالی متوسط است که نوعی فراورده چوبی محسوب میشود که از چوب به همراه رزین های مصنوعی تحت فشار و‌گرما تولید میشود این بدان معنی است که ترکیبی از تکه های ریز چوب نرم و چوب سخت را با مقداری رزین و موم مخلوط کرده و در معرض گرما به هم فشرده میشود تا تخته های ام دی اف بدست آید.
 
ام دی اف دارای جرم حجمی بین ۵۰۰تا ۸۰۰ کیلوگرم برمتر معکب است ودر دنیا بیشتر ام دی اف بر پایه چوب تهیه میشوند و از چوب های نرم مثل درخت کاج استفاده می گردد.
 
این صنعت (ام دی اف)کاربرد گسترده ای در زمینه های مختلفی از جمله کابینت سازی و قالب بندی ،ساختمان سازی و معماری و حتی در صنایع هوا و فضا دارا می باشد در واقع میتوان گفت ام دی اف یک‌ محصول پانلی است که از ترکیب الیاف لینک سلولزی با رزین مصنوعی یا هر نوع چسب مناسب دیگری ساخته میشود.
 
ام دی اف با داشتن ویژگی همچون استحکام زیاد مقاومت در برابر اتش و نفوذ ناپذیری خواص بهتری نسبت به چوب نرم دارد ،همچنین قابلیت ماشین کاری بالای نیز دارد که قبل از این تنها چوبهای سخت قابلیت کارهای مکانیکی و ماشین کاری را دارا بودند.درواقع ام دی اف در مقایسه با تخته های چوبی دیگر دارای دانسیته یکنواخت تردر سراسر تخته و لبه های صاف تر و منسجم تر است و محصول نهایی میتواند به صورت سطح صاف و یا بارگه های دلخواه طرح چوب و …باشد که دراین صورت نیاز به روکش شدن (روکش طبیعی و یا لمینت )مرتفع میشود.
 
استفاده از روکش های تزیینی درصنایع ام‌ دی اف علاوه بر زیبای به دوام و کاربرد آن در محیط هایی مانند آشپزخانه کمک می کند از متداول ترین روکش ها در صنایع ام دی اف میتوان روکش ملامینه رانام برد که درآن کاغذ دکورلیتو آغشته به رزین تحت فشار و حرارت بر روی تخته چسبانده میشود.
 
به طور کل میتوان گفت با ورود ام دی اف به صنعت چوب تحولی عظیم دراین صنعت به وجود آمده که توانست صنعت چوب را از مرحله سنتی و محدودیت ها رهایی بخشیده و وارد دنیای صنعتی و مدرن همراه با کیفیت بالاتر گرداند.
 
از مهمترین مزایای استفاده از ام‌ دی اف در مقایسه باسایر مواد مرکب چوبی می توان به وجود لبه های صاف و بدون تراشه پس از اره شدن وجود سزح بسیار صاف و یک شکل براق شدن و یکنواختی سطح پس از رنگ آمیزی ،بالابودن مقاومت له رطوبت و گرما استحکام بالای مکانیکی در برابر نیروهای مختلف از جمله نیروی خمشی ، نیروی ًربه ،پیچ خوری ،روکش گیری بسیار آسان و… اشاره کرد.
 
تولید انبوه ام دی اف از سال های ۱۹۸۰ آغاز و به سرعت در صنعت ساختمان و درودگری مورد استقبال فراوان قرار گرفته است.اولین کارخانه ام دی اف در ۱۹۶۵در کشور آمریکا ساخته شد.
 
به طور کلی خصوصیاتی که باعث استفاده بیشتر ام دی اف نسبت به سایر تخته ها میشود شامل موارد زیر است:
  1.  

  2. -زیبای ظاهری،طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب

  3. -نسبت به سایر تخته فیبرها دارای قیمت مناسب تری است

  4. -میتوان ام دی اف را دانیته ،ضخامت ابعاد گسترده ای تولید کرد

  5. -زیاد بودن ذرات چوب در واحد حجم آن ،محکم بدون گره بودن ام دی اف که به قابلیت ابزار خوری و سنباده زنی ان کمک می کند

  6. -میتوان برای سطح آن از روکش های چوبی و غیر چوبی رنگ روغن و یا ملامین به عنوان روکش استفاده کرد

  7. -دارای سطح هموار و یک دستی است

 
سوالی که‌برای بیشتر مردم پیش می آید این است‌ که چرا از ام دی اف استفاده‌ کنیم:
 
ام دی اف دارای ساختار یکنواخت همگن تری و تهیه پروفیل و برش کاری به راحتی و بدون اتلاف و دور ریزی ام دی اف است.
 
ام دی اف در برابر رطوبت ،پوسیدگی و همچنین خوردگی توسط حشرات از جمله موریانه کاملا مقاوم است، هم چنین دارای خاصیت ضد صدا است و در ضمن ام دی اف نسبت به 
 
نئوپان قابلیت تولید در ضخامت پایین را نیز داراست.
 
تفاوت ام دی اف با‌چوب طبیعی:
ام دی اف دارای ساختار یکنواخت ترو فاقد گره و رگه است ولی به لحاظ کاربردی مانند چوب های طبیعی و مصنوعی رشته ای سوراخ کاری ،برش ،رنگ پذیری و روکش شدن است البته لازم به ذکر است مصنوعات چوبی بایستی رنگ آمیزی شوند و بعد از مدتی قسمت ها وبخش هایی که مربوط به اتصالات است ،خرد شده و یا بلند میشود درصورتی که ام دی اف نیازی به رنگ آمیزی نداشته و دارای سطوح لعابی و یا لمینت هستند.
 
پروفیل های ام دی اف می تواند درهر مرحله از ساخت متناسب با نوع محصول تغییر کند،درحالی که برش های مقطعی چوب طبیعی سختی ها و موانع بیشتری دارد و زمان و هزینه بیشتری را می طلبد.